Tűzvarázs bérlet IV.

Tűzvarázs bérlet IV.

Műsor: 
Hidas Frigyes: Oboaverseny
Anton Bruckner: V. (B-dúr) szimfónia
Vezényel: 
Közreműködők: 
Oboa: Bartók Tamás

Tágas felületei, monumentális építkezésmódja és fennkölt kisugárzása kapcsán nemegyszer hasonlították már templomhoz Anton Bruckner (1824‒1896) zenéjét. Az osztrák szerző V. szimfóniájának előadása az évad talán legnagyobb szabású vállalkozásának ígérkezik a Miskolci Szimfonikus Zenekar bérletes programsorozatában. Kivételes tartalmi dimenziójú remekmű, melynek dramaturgiai íve a legbátortalanabbtól a legfennköltebbig vezet el. S azt akár egyetlen lelki folyamatként is értelmezhetjük: a lélek éjszakájától elindulva, majd a rézfúvós zárókorál emelkedettségéig ‒ mint belső fölragyogásig ‒ megérkezve az út végpontján. Hit, elmélyültség és spirituális erő együttesen van jelen a csodálatos darab hangjaiban; a bruckneri világhoz emellett az osztrák tájélmény ‒ a vidék derűje, a falu-idill és a természet misztériuma ‒ is szervesen hozzá tartozik. Egészében véve az V. szimfónia zenéjével szintézist hívott életre a komponista, későromantikus nyelvezet, klasszikus gyökerű szonáta-formakultúra és újrafelfedezett barokk hagyomány ötvözeteként.

Párhuzamok és ellentétek kettős elve mentén Hidas Frigyes ‒ ahogy jellemezni szokták: „az utolsó magyar romantikus zeneszerző” ‒ Oboaversenye (1951) csendül föl a hangverseny megelőző félidejében. S amiként Bruckner is tette lenyűgöző szimfóniájában, Hidas ugyanúgy beolvasztott késő barokk ‒ illetve a XX. századi zenében addigra teret nyert neobarokk ‒ zenei elemeket népszerű tónusú versenyművének taktusaiba. A hagyományos (gyors‒lassú‒gyors) elrendezésű három tétel azonkívül magyar népies pillanatokat is jócskán tartogat: hangjaiban így régi korok stíluselemei és Kodály Zoltán-i vívmányok hatásai egyesülnek. Szólistaként a miskolci kötődésű, jelenleg Portugáliában élő Bartók Tamás oboaművészt hallhatjuk, s az est dirigenseként első alkalommal látogat el városunkba a világjáró bolgár karmester Rossen Milanov.