Szezonbérlet 5.

Szezonbérlet 5.

Műsor: 
Dvořák: Scherzo capriccioso
Mendelssohn: g-moll zongoraverseny
Csajkovszkij: 5. szimfónia, e-moll
Közreműködők: 
Kiss Péter - zongora

A nyitó számként fölhangzó Antonín Dvořák-mű, a Scherzo capriccioso (1883), örömben és szellemességben fogant, delikát alkotás; lendületteljes taktusai egyaránt magukban hordoznak bohém tréfát, finom lejtésű keringőmuzsikát, de még a cseh szerzőnél oly elmaradhatatlan nosztalgikus-érzékeny lírai epizódokat is. Annak az időszaknak a terméke volt, midőn a komponista hírneve már nemzetközi méreteket öltött, és maga Dvořák vezényelte el nagy sikerrel Európa-szerte frissen elkészült opusát.

Felix Mendelssohn-Bartholdy és a versenymű: e párosítás valószínűleg mindenkinek a szárnyaló szépségű e-moll hegedűkoncertet juttatja elsőként eszébe. Ám amíg eljutott híres darabjának kiérlelt poéziséig a fiatalon elhunyt komponista, több versenyművet is megírt már, köztük a februári estén is hallható, mindössze huszonkét esztendősen papírra vetett g-moll zongorás koncertet (1831). A mű utóéletéhez egy különleges ‒ és magyar vonatkozású ‒ történet is hozzátartozik: az első ízben Párizsba látogató Mendelssohn megmutatta Liszt Ferencnek az alig olvasható kéziratot, aki ezután zongorához ülve első látásra lejátszotta belőle az új darabot. „Csoda, igazi csoda!” – kiáltott föl a meglepett zeneszerző. A darab miskolci tolmácsolója, Kiss Péter pedig művészetében feltétlenül Liszt szellemi örököse, hiszen a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola tanára; emellett számos hazai és nemzetközi verseny díjazottja.

Mendelssohn versenyművét a szláv nagyromantika alkotásai fogják közre a hangversenyen. Pjotr Iljics Csajkovszkij alkotásainak jelentős hányada – az alaphang egyéni vallomásossága mellett is – következetes belső logikával rendelkezik. Mindezt az V. szimfónia (1888) is példázhatja, melynek öntörvényű rendszerével – az alaptémának tételről tételre történő, a győzelem affektusáig tartó vándoroltatása révén – szilárd konstrukció és szárnyalóan szabad poézis ideális kettősségére talált rá az orosz zeneszerző. A hangversenyt Nimrod David Pfeffer, a 2017 őszi Solti György Nemzetközi Karmesterverseny harmadik helyezettje dirigálja.