Jelenlegi hely

FényÁrnyék 3.

2020. március 22., vasárnap 16:00
Helyszín: 
Olasz Intézet
Műsor: 
Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok – nyitány
Bruch: e-moll kettősverseny (Op. 88)
Bruch: F-dúr románc (Op. 85)
Wagner: Szerelmi tilalom – nyitány
Wagner: Siegfried – Erdőzsongás
Wagner: Parsifal – Nagypénteki varázs
Vezényel: 
Közreműködők: 
Hegedű: Soo Eun Lee
Mélyhegedű: Dirk Hegemann

Sorozatunk záróhangversenye a német későromantika világába kalauzol el. Programja átfogó pillantást vet Richard Wagner életművére, mellette a fölfedezés örömét kínálja Max Bruch kevéssé ismert kompozícióinak megszólaltatásával. A 2020-ban évfordulós – száz esztendeje elhunyt – Bruch leggyakrabban hallható darabja a fiatalkori g-moll hegedűverseny (Op. 26), tavaszi műsorunk viszont a zeneszerző kései – s nem kevésbé ihletett – lírájába nyújt betekintést, előbb a hegedűre és mélyhegedűre írt e-moll kettősverseny (Op. 88), majd a mélyhegedűszólót igénylő Románc (Op. 85) révén. Wagnertől is fölhangzik egy ritkán játszott alkotás: a Szerelmi tilalom című vígopera nyitánya, amely keresetlen frissességével, vidám tónusaival A nürnbergi mesterdalnokok megnyitójának párját képezi hangversenyünkön. A Szerelmi tilalom a még mindössze húszas évei elején járó karmester–zeneszerző Wagner munkája volt, szövegkönyve Shakespeare Szeget szeggel c. vígjátéka nyomán keletkezett. Nyitányának előadása igazi „csemegének” tetszhet az életmű grandiózus darabjaiból válogatott részletek kiegészítéseként. (A teljes operát 2015-ben hallhatta első alkalommal Budapest közönsége.)

Az Olasz Kultúrintézetben meghirdetett 2019/2020-as hangversenysorozatunk műsorát mintegy áthatja a fény és árnyék kettőssége, valamint az ünnep megannyi tónusa: a művek eszmei kötődéseiben, karaktereiben, hangnemi folyamataiban. Mindez, A nürnbergi mesterdalnokok fényárjától a Parsifal ünnepi emelkedettségéig ívelően, a záró délután kínálatára nézve is igaz. Az előbbi opera nagy erejű összegzése Wagner addigi művészi törekvéseinek: példázat és hitvallás, melynek gondolatvilágában hagyománytisztelet találkozik össze újító szellemmel, nemes humánum finom vagy vaskos iróniával, s a nyitány valóságos koncentrátuma a darab eszmei és zenei dimenzióinak. Egy ilyen jellegű összeállításból szinte kihagyhatatlan a zeneszerző fő művének, A Nibelung gyűrűjének valamely részlete: ezt a Siegfried zenedráma Erdőzsongása képviseli koncertünkön.  Végül a műsor koronájaként a Parsifal részlete, a híres Nagypénteki varázs csendül föl, a közelgő egyházi ünnep felé tekintve.