Hangforrás 2. | Miskolci Szimfonikus Zenekar

Jelenlegi hely

Hangforrás 2.

2020. november 26., csütörtök 19:00
Helyszín: 
Művészetek Háza
Műsor: 
Weber: Oberon – nyitány, Op. 62
Weber: I. (f-moll) klarinétverseny, Op. 73
Beethoven: II. szimfónia
Vezényel: 
Közreműködők: 
Klarinét: Darko Brlek

Hangversenyünk programjában az ébredő zenei romantika termése társul egy ünnepelt szimfóniával a korszak végéről. Annak idején ez utóbbi opus hozta meg a várva várt zeneszerzői diadalt osztrák komponistája számára. Mélysége és drámaisága mellett is olümposzi fenség árad Anton Bruckner vallomásos muzsikájából. Az E-dúr hangnemű VII. szimfónia ajánlása II. Lajos bajor királynak szól, de a lassútétel extatikus poézisével Richard Wagnernek is emléket állított az őt csodáló pályatárs. „Egy napon szomorú hangulatban értem haza; az járt a fejemben, hogy a Mester már nem élhet sokáig. Ekkor jutott eszembe a cisz-moll Adagio” – vallott az egyik legmegragadóbb tételének születéséről maga a zeneszerző. E stílusában is Wagneréhez közel álló muzsika a legnemesebb osztrák–német dalhagyomány ihlette dallamossággal találkozik az Adagióban. A delelő romantika örökségének és Schubert, Schumann letisztult nyelvezetének együttes hatása emellett a szimfónia további szakaszain is ugyanúgy érezhető.

Carl Maria von Weber bőkezű alkotóként ontotta magából újszerűnél újszerűbb remekeit. Utolsó operájához, az Oberonhoz készült nyitányzenéje a friss-játékos szellemességet vegyíti a költői lírával, áthatva a megifjodó, önmagára találó koraromantikus német kultúra életerejével – akárcsak a komponista tollából korábban megszületett, mérföldkő jelentőségű Bűvös vadász. Oberon tündérkirály és Titania tündérkirálynő világfelforgató vígságainak ellenpontja a klarinétra előszeretettel író zeneszerző egyik darabja lesz koncertünk első felében. Az f-moll versenymű, párdarabjával, az Esz-dúr concertóval együtt a klarinét szólóirodalmának jelentős opusa. Mindkettő korai alkotás a Weber-életműben. A hangversenyünkön megszólaló I. klarinétverseny három tételének dramaturgiai íve egyesíti magában a fájdalmas-drámai hangvételt az operai gyökerű, áriaszerű dallamossággal, majd végül a táncmuzsika-szóval is, de a komponistához családilag rokon szálakkal kötődő Wolfgang Amadeus Mozart zenéjének szelleme szintúgy átsugározza a darabot. Szólista-tolmácsolója Darko Brlek, Szlovénia mai zeneéletének egyik meghatározó személyisége, a Ljubljanai Fesztivál igazgatója lesz.