Tűzvarázs III. | Miskolci Szimfonikus Zenekar

Jelenlegi hely

Tűzvarázs III.

2020. december 07., hétfő 19:00
Helyszín: 
Művészetek Háza
Műsor: 
Rahmanyinov: II. (c-moll) zongoraverseny, Op. 18
Csajkovszkij: I. (g-moll) szimfónia („Téli álmodozás”), Op. 13
Vezényel: 
Közreműködők: 
Zongora: Farkas Gábor

Estünket az orosz romantika méltán ünnepelt alkotóinak remekeiből állítottuk össze. Pjotr Iljics Csajkovszkij a Beethoven utáni legjelentősebb szimfonikus szerzők egyike, akinek fontos példaképe volt a 250 esztendeje született mester. Ő maga így nyilatkozott a szimfóniáról, mint önálló műfajról: „a leglíraibb zenei forma, és alkalmas arra, hogy a legteljesebben fejezze ki mindazt, amire nincsenek szavaink, de ami kikívánkozik lelkünkből, amit ki kell mondanunk”. E sorok az orosz zeneszerző ars poetica értékű gondolatait hordozzák. Decemberi hangversenyünkön épp az évszakhoz illő I. szimfónia csendül föl, amely a komponista által adományozott „Téli álmodozás” alcímet viseli (1866–68, átdolgozás: 1874). Ihlető hátteréül hazai élményvilág szolgált, amit a két kezdőtétel felirata is elárul: „Egy téli út álmai”, „Borongós táj, ködös vidék”. A fináléhoz felhasznált, többfajta szöveggel ismert orosz dal egyik textusának kezdete viszont: „Kinyíltak a virágok”.

Szergej Rahmanyinov II. (c-moll) zongoraversenye a zeneszerző egyik legnépszerűbb darabja (1900‒01). Ajánlása orvosának, Nyikolaj Dahl pszichiáternek szól, akinek kezelése felszabadító erővel hatott a komponista alkotómunkájára. Tematikus szerkezete az ellentétek egységére épül: a melódiák hol az erő és akarat, hol az ellágyuló, érzelmes líra tónusainak foglalatai. Emellett a Rahmanyinovra oly jellemző választékos, finom melankólia is áthatja a művet. De a nála alapvetőnek számító vallásos élményvilág is ugyanúgy jelen van, amit rögvest már a „beköszönő”, harangkongást utánzó kezdőütemek hírül adnak, s ami a finálé végső, himnikus kitárulkozása mögött hasonlóképp ott érződik. Orosz karakterű, szélesen hömpölygő főtéma, majd annak nyomában diadalmas pátosszal telt kulminációk; a lassú középtétel monológdallamának végtelensége, nyugalma, zárásképpen pedig virtuóz, mégis minden ízében poétikus finálé: a kompozíció egésze megragadó erejű személyes vallomás. A szólista, az ózdi születésű Farkas Gábor, Európa és Ázsia megannyi neves koncerttermének vendége volt már; Hámori Máté karmester az Óbudai Danubia Zenekar művészeti vezetője.